Cześć! Jak zdążyliście zauważyć teraz wpisy pojawiają się częściej.😇 Mamy nadzieję, że podoba Wam się ta informacja😜
Dzisiaj dzisiejszy wpis będzie kontynuacją informacji o owadach, ponieważ to właśnie o nich miałyśmy na ostatnich zajęciach, a teraz już kiedy jest wiosna będziemy ich coraz więcej spotykać. Tutaj wrzucę filmik jak można najmłodszych zapoznać z owadami poprzez zabawę rytmiczną:
Źródło: https://youtu.be/olPkbFxobe4
Ale wróćmy teraz do głównej części tematu, czyli do owadów. Jednym z owadów, jakich zapoznaliśmy na wykładzie jest szerszeń.
Myślę, że to owad dobrze Wam znany. Ciekawostką jest to, że sama kiedyś uciekałam od nich, ponieważ wpadłam jako dziecko z koleżankami , na wspaniały pomysł, aby zaczepić patykiem dom szerszeni. Ucieczkę przynajmniej pamiętam do dzisiaj, ale to właśnie na wykładzie mogłam się dowiedzieć więcej o nich. Tutaj nasunęła się myśl, aby zapytać dzieci czy mają jakieś przygody z owadami czy jakieś je szczególnie interesują.😲 A co do mojej przygody, to powiemy wam dzisiaj, jak się zachować w obecności szerszenia?
Jak powinniśmy się zachować w obecności szerszenia?😁
A co jeśli nie uda nam się uciec od nich?😕
Jad szerszenia ma swoim składzie znacznie więcej toksyn niż jad os lub pszczół, samo ukąszenie jest również dużo bardziej bolesne. Ukąszenie owadów błonkoskrzydłych, takich jak trzmiel, osa, pszczoła czy szerszeń, może wywołać wstrząs anafilaktyczny - bardzo silną reakcję uczuleniową na jad któregoś z tych owadów.
Także musimy mieć oczy dookoła głowy, żeby żadne z dzieci nie zostało ugryzione, jeśli jest uczulone.
Kolejnym ciekawym owadem jest pokątnik złowieszek. To gatunek chrząszcza z rodziny czarnuchowatych. Zamieszkuje zachodnią Eurazję, na wschód po Iran i Turkmenistan. Zawleczony też do Ameryki Północnej. Owad głównie synantropijny. Larwy i osobniki dorosłe żywią się martwą materią organiczną. Zasiedla chłodne i wilgotne pomieszczenia, jak piwnice, spiżarnie czy stajnie. Znane jest też stanowisko niesynantropijne, gdzie rozmnaża się w norach gryzoni i brzegówek. W zachodniej Europie gatunek zanikający z powodu utraty siedlisk. W Polsce uznawany za zagrożony.
Możemy dzieci zapytać się z czym im się kojarzy, co im przypomina, aby pobudzić dzieci do myślenia, wyobraźni i refleksji. Nawet zwykły "robal" może wywołać zaciekawienie u dzieci.
Następnym owadem jest łowiec. To rodzaj owadów z rzędu muchówek. Występowanie W Polsce występuje kilka trudnych do rozróżnienia gatunków. Występują na suchych i otwartych terenach oraz na skraju lasów. Są dość liczne. Tak on się prezentuje:
W kolejnej części wykładu był fragment o starym domu. W takim domu możemy spotkać różnych mieszkańców. Są to owady, które możemy podziwiać. Niestety my takiego starego domu nie mamy, ale kto wie, może dzieci podzielą się jakąś refleksją na temat swoich przeżyć. Później było o hotelach dla pszczół. Dzisiaj właśnie idąc i rozmyślając nad ostatnim wykładzie miałyśmy okazję zobaczyć trochę dobroci dla zwierząt w Parku Centralnym w Olsztynie. Poniżej zamieszczamy zdjęcia z naszego spaceru.
Jak widzicie, ostatni wykład poruszył u nas refleksję nad tym co znajduję się wokół nas, co możemy pokazać dzieciom, jak urozmaicić lekcję przyrody, czy inne lekcje. Uważamy, że życie owadów naprawdę może być ciekawe, dlatego tym bardziej dzielmy się tym z uczniami. Nasze miasto ma sporo do zaoferowania do tego, aby wyjść i zrobić lekcję terenową z dziećmi. Odkąd uczęszczamy na wykłady, to staramy się zwracać uwagę na właśnie takie aspekty. Także podsumowując nasz wpis, jako nauczyciel, a właściwie przyszły nauczyciel warto mieć oczy dookoła głowy, po to, aby dziecko nie dostało reakcji alergicznej, ale również po to, aby dostrzec to co jest dookoła nas, ponieważ często jest to dla nas codziennością, a nie widzimy jak wiele możemy z tego pozyskać.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz