wtorek, 9 maja 2023

O grach...

Cześć wszystkim! ✋

Dzisiejszy post zostanie poświęcony grom. Gry możemy podzielić na rozrywkowe, ale i edukacyjne, lecz możemy połączyć jedno z drugim...lecz zanim przejdę do tego, chciałabym wam zadać pytanie:


Dlaczego lubimy grać?😮

- to forma spędzenia wolnego czasu, 

- możliwość spędzenia czasu z bliskimi, 

- sprawia przyjemność,

- lubimy rywalizację, 

- zmobilizowanie do wspólnego zainteresowania, 

- bezstresowy czas.

To tylko kilka podstawowych powodów dlaczego lubimy grać. Ja sama bardzo lubię grać w gry, takie jak 5 sekund, chińczyk czy eksplodujące kotki. Gry, w które lubię grać mają raczej charakter rozrywkowy, chociaż gra taka jak 5 sekund może być świetnym treningiem dla mózgu. Nasz mózg potrzebuje wyzwań, a gry planszowe są świetną opcją do ich stawiania. 

Po co gry w edukacji?😵

- trening pamięci,

- ćwiczenie koncentracji, 

- rozwijanie myślenia logicznego i twórczości, 

- dobry sposób przyswajania wiedzy, 

- ciekawa forma nauki.

Sama ze swoich doświadczeń szkolnych pamiętam, że lubiliśmy grać w gry, ale niestety nie zdarzało się to zbyt często. Teraz, kiedy jestem na studiach wiem, że gry potrafią być różne. Tak naprawdę znajdziemy je na każdy temat, czy matematyczny czy przyrodniczy. Będąc teraz na praktyce zauważyłam, że dzieci lubią grać w gry, ponieważ jest to po prostu dla nich zabawa. Jest to sytuacja bezpieczna, w której dziecko prędzej przystąpi do pokonywania trudności, niż będąc przy tablicy szkolnej. Dla nas, dla przyszłych nauczycieli, gra wiąże się z przyswajaniem, czy utrwalaniem wiedzy, ale dzieci zazwyczaj nie zwracają na to uwagi, tylko cieszą się, że mogą spędzić czas ze swoimi przyjaciółmi. Powstała nawet metoda gier dydaktycznych, która polega na wykorzystywaniu gry właśnie jako formę zdobywania wiedzy i umiejętności. Czynnikiem, który przeważa w tej metodzie jest właśnie zabawa. Dzięki tej metodzie uczniowie są w stanie uczyć się przez aktywne działanie.

Na ostatnim wykładzie miałyśmy okazję zagrania w różne gry. My akurat trafiłyśmy na grę karcianą z elementami motyli. Poniżej wstawię zdjęcia jak wyglądała ta gra karciana.





 My postanowiłyśmy, że na szybko wykorzystamy tą grę do zagrania w wojnę. Myślę, że ta gra jest wam dobrze znana. W skrócie polega to na tym, że osoba, która ma kartę o większej wartości wygrywa. My zagrałyśmy w tą grę około 3/4 razy. Później zaczęła nam się już trochę nudzić. Oczywiście z kart da się wymyślić różne gry. W takich sytuacjach trzeba pamiętać, aby gra nie była nudna dla ucznia, tylko była raczej dla niego wyzwaniem, ponieważ w innym przypadku może być szybko znudzony grą.

Podsumowując...
- gry planszowe stanowią świetne źródło nauki, 
- gry to doskonały sposób na naukę pracy w grupie, 
- gry planszowe to świetny sposób na spędzenie wolnego czasu, 
- gry uczą nowych umiejętności, wspomagają pamięć, mają dobry wpływ na pracę mózgu.

Naszą refleksją z tej części wykładu jest to, aby sięgać w naszej pracy po gry, ponieważ nie mają charakteru tylko rozrywkowego, ale i mają dydaktyczny. Pamiętajmy o tym, że często da się połączyć jedno z drugim. Same w przyszłości pewnie będziemy sięgać po gry w naszej pracy. Możemy przyłączyć się do gry, czy zagrać w taką grę, w której będzie uczestniczyć cała klasa. Taki rodzaj pracy przyniesie nie tylko korzyści w postaci nowej wiedzy, ale przede wszystkim zacieśni więzi między nauczycielem, a uczniami.


Paula 😁



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

REFLEKSJA

 Hej, miło Was widzieć po raz kolejny na naszym blogu. Niestety... to będzie już nasz ostatni wpis, który tutaj zamieścimy. Choć może jeszcz...